الخميس، 24 أغسطس 2017

بنادى بلدنا :بقلم ناجى عبد السلام السنباطى



*بنادى بلدنا  :بقلم ناجى عبد السلام السنباطى
***********************************
*يابلدنا ياحلوة يامحبوبة
*يارافعة رايتنا فى العالى
*ياراعية القاصى والدانى
*ياقلب العرب الحانى
***********************
*بناديكى بكل  محبة
*بناديكى ياوردة
*بناديكى يافلة
*بناديكى ياعقد الياسمين
*منظوم فوق بحر حنين
*بناديكى من فوق أراضيك
*م ....الصحرا
*م.....الخضرا
*من ملح خليجك
*من زيت بيقيدك
*من شمعة تنور قلب الحيران
*وتداوى جراح الإنسان
****
*بناديكى
*         بالحب الغالى
*         بالضوء اللى يلالى
*خدى  بالك من نفسك  طوالى
* خدى  بالك من الموج  العالى
*بناديكى...وأنا عارف أتك صاحية
*بناديكى...وأنا فاهم أنك    واعية
*وطريقك واضح.....منقوش بالحنة
*وعيونك بالكحل لها (شنة ورنة)
*أنا عارف....أنا عارف
*وأنا فاهم.... وأنا فاهم
*إنك فاهمة....إنك فاهمة
*لكن من خوفى عليكى..........بتكلم
*من خوفى......الحب...........ليتألم
*************
*بناديكى.........ياأحلى درة
*................مسكوبة بصنع القدرة

ليست هناك تعليقات: