السبت، 19 مايو 2018

طويت العمر *********** *المصدر:كتابى لاتلومونى1981 صفحة18



طويت العمر
***********
الصادر فى الكويت*المصدر:كتابى لاتلومونى1981 صفحة18
******************************************************
*طويت العمر
* بقلم ناجى عبدالسلام السنباطى
***************************************
*طويت العمر....صفحة ورا صفحة..
*ونسيت الغدر....خطوة ورا خطوة..
*وقلت أغنى للحب..غنوة ورا غنوة..
*أشيل فى ايدى سلاح الصبر والمغنى..
*أشيل همومى فى قلبى وعقلى م الدنيا..
***********
*كنت عاشق حب الناس دليل
*كنت فارش حبى..لألف جيل
*كنت أنا
*أنا اللى بفكر فى زمانى وزمن غيرى
*أنا اللى بنسى فى عيونى ..آلامى
*لأجل أنور شمعة فى الظلام
*صرت أنا
*شوكة نايمة فى الحشا من عام
*حنظل المر والفكر..شربته من تانى
*....................... واللوم نامى!!
***********
*ماتت شفاهى من زمن عدا
*كانت بسمتى ...رمز تحدى
*كانت ضحكتى........وردة
*كانت غنوتى..........بسمة
********************
*ضاعت بسمتى ....شاردة
*صارت ضحكتى....باردة
*وغنوتى...................
*..مالت ...
*مالت...مالت
*زى مركب فى بحر أمواجه....عالية
*نادى بحاره........
* .....هانت...هانت...هانت
**********
*كان عنده أمل فى البر....قرب
*كان عنده حلم فى الحب...جرب
*لكن ياعينى على بحارى....
*موج البحر كان عالى....
*سحب مركبه....فى الموجه
*وموجه ........ ورا موجه
*تخنقه....تسحبه....جوه
*******
*هناك...نامت الأحلام***نامت....فى حضن الزمان
*وأنا فى العمر....صفحة ورا صفحة...يطويها..غدر الزمان

ليست هناك تعليقات: